ΠΟΙΟΣ ΕΙΜΑΙ

ΠΟΙΟΣ ΕΙΜΑΙ

Βιογραφικό Γιάννη Ραγκούση

Ο Γιάννης Ραγκούσης γεννήθηκε στις 11 Δεκεμβρίου του 1965 στην Αθήνα. Αποφοίτησε από το Οικονομικό Τμήμα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με βαθμό άριστα. Συνέχισε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο του Sussex της Μ. Βρετανίας, όπου και απέκτησε Μεταπτυχιακό τίτλο (MA) στην Οικονομική Ανάπτυξη. Το 1999, παραιτήθηκε από τον ευρύτερο δημόσιο τομέα (ΟΤΕ) και ίδρυσε τη δική του επιχείρηση.

Εξελέγη δύο φορές Δήμαρχος Πάρου, με 54% για την πρώτη και 68% για τη δεύτερη θητεία. Διετέλεσε βουλευτής από το 2007 έως το 2012.

Aπολογισμός έργου 2003-2006

Στο Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης παρέμεινε 20 μήνες.

Μεταξύ άλλων, ετοίμασε και προώθησε 7 ολοκληρωμένους νόμους, εθνικές κι όχι εξωγενείς επιλογές μεταρρύθμισης.

Τη Δι@ύγεια. Το πρόγραμμα Καλλικράτης και τη διαφάνεια στις προεκλογικές δαπάνες της αυτοδιοίκησης. Το νέο κώδικα Ιθαγένειας. Τον ιδρυτικό νόμο της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην Ελλάδα. Την απόλυτη αξιοκρατία και καθολική υπαγωγή στο ΑΣΕΠ όλων των προσλήψεων (Βουλή, Εκκλησία κα) καθώς και για πρώτη φορά και της αξιολόγησης των διευθυντών του δημοσίου. Επρόκειτο για εθνικές επιλογές μεταρρύθμισης.

Συνολικά, συμπεριλαμβανομένου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών καθώς και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, έχει θητεύσει 2,5 χρόνια ως Υπουργός και 4,5 χρόνια ως βουλευτής.

Διετέλεσε γραμματέας της ΠΑΣΠ (1992-1993), μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΠΑΣΟΚ (1994-1996) καθώς και γραμματέας της Κεντρικής Επιτροπής του ΠΑΣΟΚ (2008-2009).

Τον Οκτώβριο του 2012, παραιτήθηκε από το ΠΑΣΟΚ.

Πλέον είναι μέλος του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, παραμένοντας μέλος της προοδευτικής παράταξης.

Από το 2012 ίδρυσε κι εργάζεται στην ατομική του επιχείρηση.

Παιδιά του ο Νικόλας, η Ειρήνη και η Βασιλική.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ

Το 1999, παραιτείται από τη μόνιμη θέση στον ΟΤΕ, προκειμένου να ζήσει μόνιμα στην Πάρο και να ιδρύσει εκεί με τη μέθοδο franchising τη δική του επιχείρηση (Α.Ε.) στο χώρο της εστίασης, στην οποία εργάστηκε μέχρι το 2003 και της οποίας το αντικείμενο καμία σχέση δεν είχε με τον κρατικό προϋπολογισμό και τις κρατικές προμήθειες. Η δραστηριότητα του αυτή αποτέλεσε για εκείνον μεγάλο σχολείο της πραγματικής οικονομίας και των καθημερινών δύσκολων συνθηκών που επικρατούν σε αυτή.

Από το 2012 ίδρυσε κι εργάζεται στην ατομική του επιχείρηση, στον τομέα του τουρισμού.

ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΕΡΓΟ

Στις 7 Οκτωβρίου 2009, ορκίζεται Υπουργός Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Από το καλοκαίρι του 2010 και μέχρι τις Δημοτικές και Περιφερειακές εκλογές, αναλαμβάνει την ευθύνη του στρατηγικού, πολιτικού και επικοινωνιακού συντονισμού του κυβερνητικού έργου.

7 Νόμοι ετοιμάστηκαν και ψηφίστηκαν κατά τη διάρκεια της 20μηνης θητείας του στο Υπουργείο Εσωτερικών:

Νόμος 3812/2009

«Αναμόρφωση συστήματος προσλήψεων στο δημόσιο τομέα», ο οποίος κατατέθηκε και ψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής τον Δεκέμβριο του 2009.»

Κατοχυρώθηκε με αυτόν για πρώτη φορά η απόλυτη αξιοκρατία σε όλες τις μορφές προσλήψεων του Δημοσίου. Όλες οι προσλήψεις, ακόμη και όσες δεν είχαν συμπεριληφθεί στον ιδρυτικό νόμο του ΑΣΕΠ 2190/94, πέρασαν στην απόλυτη δικαιοδοσία της ανεξάρτητης αρχής. Από τη Βουλή και την Προεδρία της Δημοκρατίας έως την Εκκλησία της Ελλάδος, οι πάσης φύσεως προσλήψεις υπήχθησαν για πρώτη φορά υποχρεωτικά στο ΑΣΕΠ. Επίσης, σταμάτησε η μονιμοποίηση των συμβασιούχων μέσω της κατάργησης της περιβόητης μεθόδου της "προσαύξησης της μοριοδότησης" που στην πραγματικότητα είχε εξουδετερώσει το ΑΣΕΠ αμέσως μετά την ίδρυσή του.

Παράλληλα, τερματίστηκε το πελατειακό καθεστώς των «stage», το οποίο κρατούσε σε ομηρεία τη νέα γενιά και προσέβαλλε την αξιοπρέπειά της. Η ψήφιση και η εφαρμογή του Νόμου 3812 είχε ως αποτέλεσμα το ΑΣΕΠ να αναφέρει στην Ετήσια Έκθεσή του για το 2010: «Το 2010 υπήρξε έτος-σταθμός, γιατί σήμανε την έναρξη εφαρμογής του βασικού νόμου 3812/2009, με τον οποίο υπήχθησαν όλες οι διαδικασίες πρόσληψης στο ΑΣΕΠ…».

Για πρώτη φορά πραγματοποιήθηκε η Απογραφή τον Ιούλιο του 2010 των μισθοδοτούμενων από το Δημόσιο υπαλλήλων, με την οποία αποκτήθηκε για πρώτη φορά πραγματική εικόνα του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων στην Ελλάδα (μετά από συνεργασία και νομοθετική πρωτοβουλία του ΥΠ.ΟΙΚ.). Απεγράφησαν συνολικά 768.009 μισθοδοτούμενοι έως τις 31 Ιουλίου 2010.

Νόμος 3861/ 2010

«Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των Κυβερνητικών, Διοικητικών και Αυτοδιοικητικών Οργάνων στο Διαδίκτυο «ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΑΥΓΕΙΑ» και άλλες διατάξεις.»

Η ριζική αυτή μεταρρύθμιση διαφάνειας στο κράτος αναγνωρίζεται διεθνώς και φέρνει την Ελλάδα στην παγκόσμια πρωτοπορία, αφού τέτοιο νομικό καθεστώς διαυγούς διαχείρισης των δημόσιων υποθέσεων και του δημόσιου χρήματος δεν συναντάται σε κανένα άλλο κράτος του κόσμου, καθώς και σε κανένα διεθνή οργανισμό.

Η μεγάλη καινοτομία του νόμου αυτού -χάρη στην οποία πέτυχε τους στόχους του- δεν είναι ότι προβλέπει απλώς την υποχρεωτική ανάρτηση όλων των αποφάσεων του κράτους στο Διαδίκτυο, αλλά ότι ορίζει πως καμία κρατική απόφαση δεν θα μπορεί να εκτελεστεί χωρίς προηγούμενη δημοσιοποίησή της μέσω Διαδικτύου.

Μέχρι σήμερα, έχουν αναρτηθεί και παραμένουν στο Διαδίκτυο πάνω από 23 εκατομμύρια κρατικές αποφάσεις από 4.544 φορείς, με τις οποίες λόγω της δημοσιοποίησής τους και του συνεπαγόμενου διαρκούς δημόσιου ελέγχου επ' αυτών, έχει επιτευχθεί ένα πολύ μεγάλο δημοσιονομικό όφελος.

Παράλληλα, η Διαύγεια έχει πλέον καταστεί βασικό εργαλείο στην καθημερινότητα των δημοσίων υπηρεσιών και των υπαλλήλων που έχουν στη διάθεσή τους μια τεράστια βιβλιοθήκη δημοσίων εγγράφων στην οποία ανατρέχουν για να αντλήσουν πληροφορίες και γνώση για την καλύτερη αντιμετώπιση των υποθέσεων που καλούνται να χειριστούν.

Παράλληλα καθιερώθηκε το άνοιγμα του Εθνικού Τυπογραφείου στους πολίτες, με την καθιέρωση της δωρεάν και ελεύθερης πρόσβασης στα Φύλλα Εφημερίδας της Κυβέρνησης –ΦΕΚ- (Νόμος 3861/ Άρθρο 7)

Νόμος 3852/2010

«Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα "ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ"», με το οποίο επαναθεμελιώθηκε ηθικά, λειτουργικά, θεσμικά και οικονομικά η Αυτοδιοίκηση πρώτου και δεύτερου βαθμού, καθώς και η Αποκεντρωμένη κρατική Διοίκηση.»

Εξαντλώντας τα περιθώρια του Συντάγματος, μεταφέρθηκαν σημαντικές εξουσίες από το κέντρο στις τοπικές κοινωνίες, όπως το ΕΣΠΑ, συγκροτώντας νέους ισχυρούς δήμους και για πρώτη φορά τις αιρετές περιφέρειες.

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη πράξη εμπιστοσύνης της ελληνικής πολιτείας προς τις τοπικές κοινωνίες και τις μεγάλες αναπτυξιακές δυνατότητες που αυτές διαθέτουν.

Συγκροτήθηκαν 7 Αποκεντρωμένες κρατικές Διοικήσεις στη θέση των 13 κρατικών Περιφερειών που υπήρχαν.

Ιδρύθηκαν 13 αιρετές Περιφέρειες οι οποίες αντικατέστησαν τις 73 Νομαρχίες και Επαρχεία που λειτουργούσαν.

Μετά από συγχώνευση και κατάργηση των 1034 Δήμων, αλλά και Κοινοτήτων που είχαν διατηρηθεί, δημιουργήθηκαν 325 ισχυροί Δήμοι, οι οποίοι οριοθετήθηκαν με αντικειμενικά, χωροταξικά, αναπτυξιακά και κοινωνικό-οικονομικά κριτήρια, με αποτέλεσμα να αρθούν όλες οι αδικαιολόγητες και ευνοιοκρατικές οριοθετήσεις και διαφοροποιήσεις Δήμων, που υπήρχαν σε ομοειδείς κατά τα άλλα περιπτώσεις.

Παράλληλα, καταργήθηκαν 4500 δημοτικές επιχειρήσεις, οι οποίες δημιουργήθηκαν μετά το 1996 και οι οποίες λειτουργούσαν χωρίς προληπτικό έλεγχο των δαπανών τους από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Με τον «Καλλικράτη» όλες οι δαπάνες της αυτοδιοίκησης και των δημοτικών επιχειρήσεων, πριν πραγματοποιηθούν ελέγχονται από τη Δικαιοσύνη, συγκεκριμένα από το Ελεγκτικό Συνέδριο, όλες οι προσλήψεις διεξάγονται με την ευθύνη του ΑΣΕΠ, καθώς και όλες οι αποφάσεις αναρτώνται υποχρεωτικά μέσω του προγράμματος «Δι@ύγεια» στο Διαδίκτυο για να μπορούν να είναι εκτελεστές.

Το δημοσιονομικό όφελος, μόνο στο αρχικό στάδιο, ξεπέρασε το 1,2 δις ευρώ, με αποτέλεσμα η Αυτοδιοίκηση να μην αναφέρεται πλέον, όπως συνέβαινε μέχρι το 2010, ως μία εκ των βασικών πηγών παραγωγής δημοσιονομικών ελλειμμάτων στην Ελλάδα. Μάλιστα, σύμφωνα με την εθνικολογιστική προσέγγιση, όπως αυτή αποτυπώνεται στον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ η αυτοδιοίκηση όλα τα χρόνια πριν την μεταρρύθμιση του Καλλικράτη δημιουργούσε συνεχώς δημοσιονομικά ελλείμματα-που το 2010 ανήλθαν στο ύψος των 550 εκατομμυρίων ευρώ- σύμφωνα με όλους τους μετέπειτα προϋπολογισμούς παράγει μόνον πλεόνασμα.

Το σημαντικότερο, τον Καλλικράτη δεν τον επέβαλε κανένα μνημόνιο και καμία τρόικα. Ήταν δική μας εθνική επιλογή μεταρρύθμισης της αρχιτεκτονικής του ελληνικού κράτους που ετοιμάστηκε, από μηδενική βάση, στα τέλη του 2009.

Τέλος, με τον Καλλικράτη προχώρησε η θεσμοθέτηση της ταυτόχρονης διεξαγωγής των Ευρωεκλογών και των Δημοτικών - Περιφερειακών εκλογών, που για πρώτη φορά διεξήχθησαν ταυτόχρονα το 2014 (Νόμος 3852/ Άρθρο 9) καθώς και η καθιέρωση πενταετούς θητείας για τις Δημοτικές και Περιφερειακές αρχές, από το 2014 (Νόμος 3852/ Άρθρο 9 και Άρθρο 114).

Νόμος 3870/2010

«Εκλογικές δαπάνες συνδυασμών και υποψηφίων και έλεγχος αυτών, κατά τις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές», με τον οποίο καταργήθηκαν για πρώτη φορά οι ανώνυμες πηγές χρηματοδότησης, ανώνυμα κουπόνια και επιβλήθηκε η υποχρεωτική ανάρτηση στο διαδίκτυο όλων των εσόδων και δαπανών των υποψηφίων.»

Ο Νόμος αυτός εφαρμόστηκε υποδειγματικά στις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2010. Σε όσους συνδυασμούς τον παραβίασαν, επιβλήθηκαν ποινές και κυρώσεις από την ανεξάρτητη επιτροπή ανωτάτων δικαστικών που προβλέφθηκε και συγκροτήθηκε. Το 2014, με μία απαράδεκτη θερινή τροπολογία της τότε Κυβέρνησης, ακυρώθηκαν οι ποινές που είχαν επιβληθεί σε υποψηφίους, μεταξύ των οποίων και στον σημερινό αντιπρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας κ.Άδωνι Γεωργιάδη.

Νόμος 3839/2010

«Σύστημα επιλογής προϊσταμένων οργανικών μονάδων με αντικειμενικά και αξιοκρατικά κριτήρια – Σύσταση Ειδικού Συμβουλίου Επιλογής Προϊσταμένων (ΕΙ.Σ.Ε.Π.) και λοιπές διατάξεις», με τον οποίο έγινε για πρώτη φορά ένα πραγματικό άλμα προς την κατεύθυνση της ανεξαρτησίας της Δημόσιας Διοίκησης.»

Αναδείχθηκε η πρώτη γενιά-στην ιστορία του ελληνικού κράτους- αξιοκρατικά επιλεγμένων στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης.

Συγκροτήθηκε Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων από 4 μέλη του ΑΣΕΠ και ένας 1 μέλος του Συνηγόρου του Πολίτη με σκοπό την αξιοκρατική και αποκομματικοποιημένη αξιολόγηση και προαγωγή διευθυντικών στελεχών του Δημοσίου, χωρίς τη συμμετοχή συνδικαλιστικών εκπροσώπων στα όργανα επιλογής.

Επίσης, με τον συγκεκριμένο νόμο, προβλέφθηκε για πρώτη φορά η πραγματοποίηση και γραπτού διαγωνισμού υπό την ευθύνη του ΑΣΕΠ, για την προαγωγή διευθυντικών στελεχών.

Σύμφωνα με το ΑΣΕΠ και την Ετήσια Έκθεσή του για το 2010, το έτος αυτό υπήρξε έτος-σταθμός λόγω του καθοριστικού ρόλου που ανατέθηκε στο ΑΣΕΠ στο πλαίσιο του νέου συστήματος επιλογής προϊσταμένων.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι εναντίον της ψήφισης του συγκεκριμένου νόμου εκδηλώθηκε μόνον μία απεργιακή κινητοποίηση και αυτή προήλθε αποκλειστικά από το συνδικάτο των εφοριακών.

Ο Νόμος αυτός καταργήθηκε το 2014 επί Υπουργείας Κυριάκου Μητσοτάκη ο οποίος με δικό του Νόμο, επανέφερε τον μεταπολιτευτικό κομματισμό και την αναξιοκρατία στην αξιολόγηση και τις προαγωγές προϊσταμένων στο δημόσιο.

Νόμος 3979/2011

«Για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και λοιπές διατάξεις.»

Πρόκειται για τον ιδρυτικό νόμο της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην Ελλάδα που έδωσε για πρώτη φορά νομική υπόσταση στο ηλεκτρονικό έγγραφο καθώς και την ηλεκτρονική υπογραφή και με τον οποίο, βάσει του επιχειρησιακού σχεδίου που είχε εκπονηθεί, μπορούσε ήδη να έχει συντελεστεί το προγραμματισμένο πέρασμα της Δημόσιας Διοίκησης στην ψηφιακή εποχή, δηλαδή την μετά-ΚΕΠ εποχή, που ισοδυναμεί με την πλήρη απογραφειοκρατικοποίηση.

Αξίζει να διαβάσετε το νόμο που μετά τον ανασχηματισμό του Ιουνίου του 2011 και μέχρι σήμερα έχει μείνει κυριολεκτικά στο συρτάρι, ενώ ψηφίστηκε τον Μάιο του 2011.

Δεν θα μπορείτε να πιστέψετε ότι έχει ήδη νομοθετηθεί το δικαίωμα πολιτών κι επιχειρήσεων να συναλλάσσονται καθολοκληρίαν με το κράτος από τον υπολογιστή του σπιτιού τους ή του γραφείου τους.

Τέλος, καθιερώθηκε η δημοσιοποίηση στο Διαδίκτυο του πόθεν έσχες των Βουλευτών που θεσμοθετήθηκε για πρώτη φορά με τον Νόμο 3979.

Νόμος 3838/ 2010

«Σύγχρονες διατάξεις για την Ελληνική Ιθαγένεια και την πολιτική συμμετοχή ομογενών και νομίμως διαμενόντων μεταναστών και άλλες ρυθμίσεις» , με τον οποίο εξυγιάνθηκε πλήρως το απαράδεκτο, αδιαφανές, πελατειακό καθεστώς απονομής της ελληνικής ιθαγένειας σε αλλοδαπούς που πολλές φορές δεν γνώριζαν καν την ελληνική γλώσσα, το οποίο επικρατούσε επί χρόνια.»

Επίσης, εισήχθησαν αντικειμενικές διαδικασίες, με τις οποίες μπορούν να αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια τα παιδιά μόνο νομίμων μεταναστών, που είναι στην πραγματικότητα πια όχι 2ης αλλά 3ης γενιάς (δηλαδή παιδιά που ζουν νόμιμα και γεννήθηκαν στην Ελλάδα όχι μόνον αυτά αλλά ΚΑΙ οι γονείς τους), ενώ παράλληλα δόθηκε και το δικαίωμα ψήφου στις δημοτικές εκλογές σε όσους ομογενείς και μετανάστες διαμένουν μόνιμα και νόμιμα στην Ελλάδα.

Καμία νομιμοποίηση αλλοδαπού χωρίς χαρτιά δεν πραγματοποιήθηκε, ακόμη και όταν χρειάστηκε να αντιμετωπιστεί η πολυήμερη απεργία πείνας στην Υπατία.

Παρά τις ακραίες και ακροδεξιές φωνές και αντιδράσεις περί δήθεν κινδύνου αλλοίωσης του έθνους, ο νόμος 3838/2010 δεν οδήγησε σε καμία «αθρόα πολιτογράφησης». Η επίθεση στο Νόμο αποδείχτηκε μια άθλια προπαγανδιστική αντιπολιτευτική κριτική. Μια κριτική με έντονο το στοιχείο του εθνοφυλετισμού. Μια κριτική χρυσαυγίτικης λογικής που υιοθετήθηκε καιροσκοπικά και κοντόφθαλμα από τη Νέα Δημοκρατία στο πλαίσιο ενός ασυγχώρητου δεξιού λαϊκισμού. Οι επιλογές μας εκείνες, για τις οποίες είμαστε περήφανοι, άνοιξαν το δρόμο για την ίση μεταχείριση και την ισότιμη ένταξη των παιδιών της δεύτερης γενιάς στην ελληνική κοινωνία. Είναι επιλογές που σηματοδοτούν μια Ελλάδα συμπεριλήψης, μια κοινωνία ανοιχτή, έναν ελληνισμό που δεν φοβάται και δεν αποκλείει, έναν ελληνισμό που τιμά την οικουμενική διάσταση της ιστορίας του. Είναι επιλογές που επαναβεβαιώθηκαν το 2015 και συνιστούν πλέον ένα κεκτημένο που υπερασπιζόμαστε στο όνομα ενός σύγχρονου δημοκρατικού κράτους δικαίου, που σέβεται τα θεμελιώδη δικαιώματα και νοιάζεται για την ένταξη των μεταναστών και τη δημιουργία μιας κοινωνίας συνοχής.

Τέλος, με Υπουργική Απόφαση του Γ.Ραγκούση θεσμοθετήθηκε η καθιέρωση ανωτάτου ορίου κυβισμού Κρατικών Αυτοκινήτων (1.600 και 1.400 cc), η οποία και τέθηκε σε ισχύ από τον Οκτώβριο του 2009. Μάλιστα, η απόφαση αυτή ήταν η πρώτη κανονιστική πράξη Κυβέρνησης με τη μορφή Υπουργικής Απόφασης, που τέθηκε για πρώτη φορά σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση.

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ - ΕΡΓΟ

1986-1992

Αφού εκλέχθηκε Πρόεδρος του συλλόγου φοιτητών του Οικονομικού τμήματος, στη συνέχεια εκπροσώπησε την ΠΑΣΠ στο Κεντρικό Συμβούλιο της ΦΕΑΠΘ την περίοδο 1986-1988, ενώ ήταν επικεφαλής της ΠΑΣΠ στο κεντρικό συμβούλιο της ΕΦΕΕ την περίοδο 1991-1992.

Την ίδια χρονιά ανέλαβε καθήκοντα Γραμματέα της ΠΑΣΠ ΑΕΙ, χρονιά κατά την οποία η ΠΑΣΠ πέτυχε τον στόχο της, δηλαδή να φτάσει «ψηλά όσο ποτέ».

1994-1996

Εκλέχθηκε μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΠΑΣΟΚ την περίοδο 1994-1996, που ήταν και η τελευταία του Α. Παπανδρέου.

2007-2009

Μετά το 2007, αναλαμβάνει Εκπρόσωπος Τύπου, ενώ τον Μάρτιο του 2008 εκλέγεται Γραμματέας του Εθνικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ. Αναλαμβάνει την ανασυγκρότηση του κόμματος , σε μια χρονική περίοδο που το ΠΑΣΟΚ βρίσκεται σε πολύ κρίσιμο και δύσκολο σημείο.

Τίθεται επικεφαλής του νικηφόρου προεκλογικού αγώνα στις Ευρωεκλογές του 2009 και στις Εθνικές εκλογές της ίδιας χρονιάς. Παρά την επιθυμία του, να είναι υποψήφιος με σταυρό στις εθνικές εκλογές του 2009, τοποθετείται εντέλει επικεφαλής του ψηφοδελτίου Επικρατείας.

2012

Τον Οκτώβριο του 2012, κι αφού είχε δώσει τη μάχη των διπλών εκλογών Μαΐου-Ιουνίου, παραιτήθηκε από το ΠΑΣΟΚ, διότι διαφώνησε με τους χειρισμούς στην υπόθεση της λίστας Λαγκάρντ. Πήρε μέρος σε πολιτικές πρωτοβουλίες που μοναδικό διακηρυγμένο στόχο είχαν την ίδρυση μιας νέας, ενωμένης, μεγάλης προοδευτικής παράταξης.

Πλέον είναι μέλος του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, παραμένοντας μέλος της προοδευτικής παράταξης.